Αγαπημένο μου ιστολόγιο τα δευτεράκια μου, μπορεί να είναι λίγο κουραστικά, αλλά η προσπάθειά τους είναι πολύ πολύ αξιόλογη!Γκρινιάζει λίγο η κυρία να μάθουνε πολλή γραμματική, κουράζονται και αυτά, αλλά στο τέλος πάντα τα καταφέρνουμε, όπως συνήθως γίνονται όλα στη ζωή, ο επιμένων πάντα νικά. Οπότε στο κεφάλαιο που επεξεργαζόμαστε στη Γλώσσα (9ο" Που λες είδα..." μιλήσαμε για την κλίση των αρσενικών ονομάτων σε -ας (ο άντρας, ο αιώνας). Αφού γράψαμε τα άρθρα που συνοδεύουν τα ουσιαστικά και τα περάσαμε από όλα τα σκαλοπατάκια των πτώσεων, προσπαθήσαμε να κλίνουμε διάφορα ονόματα. Αρκετά παιδάκια τα κατάφεραν τόσο προφορικά, όσο και γραπτά, ωστόσο έχουμε μακρύ δρόμο μπροστά μας και η κλίση θα γίνεται σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς γιατί είναι κάτι που ακόμα φαντάζει αρκετά δύσκολο.Εδώ θα αναζητήσω και τη γνώμη άλλων συναδέλφων για να μπορέσω να ενσωματώσω τις ιδέες τους στη διδασκαλία για το συγκεκριμένο γραμματικό φαινόμενο.Εκεί που επιμείναμε πολύ είναι στην αιτιατική ενικού, όπου το άρθρο αποβάλλει το τελικό ν και στη γενική πληθυντικού, όπου χρησιμοποιούμε το ω για τα πολλά στο άρθρο(των). Μάλιστα κλίναμε και άλλα ουσιαστικά πέρα από αυτά που λήγουν σε -ας μια και προσπαθήσαμε να χρησιμοποιήσουμε πολλές φορές τα άρθρα, να τα ακούμε συνέχεια.Κάποια παιδάκια κατάλαβαν και έκλιναν και άλλα πολλά αρσενικά ουσιαστικά, ενώ για κάποια τους ήταν ακόμα δύσκολο. Ορίστε μερικές από τις προσπάθειές τους στα τετραδιάκια τους:
Συνεχίσαμε στα συνώνυμα και στα αντώνυμα των επιθέτων εξηγώντας τη σημασία της κάθε έννοιας. Τα συνώνυμα είναι τα επίθετα που έχουν την ίδια περίπου σημασία, ενώ τα αντώνυμα διαφορετική. Κάναμε όλες τις εργασίες του τετραδίου εργασιών και αναφέραμε πολλά παραδειγματάκια. Εγώ έλεγα ένα επίθετο και τα παιδάκια έβρισκαν το συνώνυμο ή το αντίθετο. Ήταν πραγματικά πολύ διασκεδαστικό! Επιπλέον κάθε παιδάκι έκανε μία απλή περιγραφή ενός αγαπημένου του παιχνιδιού προφορικά και οι υπόλοιποι μετρούσαμε με τα δάχτυλα πόσα επίθετα έχει αναφέρει. Βέβαια, μάθαμε και άλλους τρόπους που μας βοηθούν να περιγράψουμε ένα αντικείμενο εκτός από τα επίθετα που δεν είναι άλλο από το σαν και τις γνωστές παρομοιώσεις. Και εδώ αναφέραμε αρκετά παραδειγματάκια. Πώς όμως τα επίθετα μορούν να έχουν ενσυνείδητη και λειτουργική χρήση αν δεν τα ξεχωρίσουμε από τα άλλα μέρη του λόγου, όπως τα ουσιαστικά και τα ρήματα; Έδωσα στα παιδάκια μικρά καρτελάκια με διάφορες λεξούλες (ρήματα, αρσενικά και επίθετα) και δημιουργήσαμε έναν πίνακα αναφοράς. Κάθε παιδάκι τοποθετούσε τη λέξη στη σωστή κατηγορία αφού αιτιολογούσε και το χρησιμοποιούσε μέσα σε μία πρόταση(για τα ρήματα λέμε ότι μας δείχνουν ότι κάποιος ή εμείς κάνουμε κάτι, μία πράξη, για τα ουσιαστικά ότι βρίσκονται γύρω μας, τα πιάνουμε, τα αγγίζουμε, τα νιώθουμε- για συναισθήματα, είναι πρόσωπα, ζώα και πράγματα, για τα επίθετα ότι τελειώνουν σε -ος και έχουν τρία παιδάκια, 3 γένη. Αφού κάναμε γραμματική αναγνώριση, πήραμε αρκετές λεξούλες για να κάνουμε το ίδιο στο σπίτι.
Στη συνέχεια στα Μαθηματικά μας παράλληλα με τις ασκήσεις του τετραδίου εργασιών στο κεφάλαιο 20, δουλέψαμε αρκετές ασκησούλες πολλαπλασιασμού και ξεκινώντας από την προπαίδεια του 1, του 2, του 5 και του 10, που είναι πιο εύκολες στα παιδιά που μπορούν να ανακαλέσουν τα γινόμενα γρήγορα. Στη αρχή για να πούμε κάθε προπαίδεια χρησιμοποιούσαμε τη λέξη "φορές" κάτι που στη συνέχεια ,όπως διαπίστωσα, δεν είναι καθόλου λειτουργικό. Η καλή συνάδελφος Νίκη μας συμβούλεψε προτείνοντάς μας έναν άλλο τρόπο που υπάρχει πιο κάτω στο βιβλίο μας. Βάζουμε στα δαχτυλάκια μας τις "φορές" και αναφέρουμε μόνο τα γινόμενα και όχι τους παράγοντες.
2 (σηκώνουμε το πρώτο δαχτυλάκι)
4(σηκώνουμε το δεύτερο..)
68
10
12
....
και όλα αυτά γίνονται τραγουδιστά, χοροπηδώντας, κουνώντας τους γοφούς μας. Εμείς πάντως κουνιόμασταν πέρα-δώθε!Θα ψάξω τεχνικές και σε άλλους συναδέλφους γιατί νομίζω πως ο παραδοσιακός τρόπος δεν είναι καθόλου χρηστικός.
Κάναμε και πολλές πραξούλες πολλαπλασιασμού προαπαθώντας να βρούμε τα γινόμενα από μνήμης(όχι με ζωγραφική ή ομαδούλες ή με επαναλαμβανόμενη πρόσθεση, όπως κάναμε συνήθως, βάζοντας τις φορές στα χεράκια μας και φωνάζοντας τα γινόμενα. Νομίζω ότι αυτό το έκανε περισσότερο εύκολο.
Απά άσκηση στο τετράδιο εργασιών, όπου βρίσκουμε τη συνολική αξία του μοτίβου |
Στη Μελέτη μας στην ενότητα του χρόνου κάναμε την ασκησούλα του τετραδίου εργασιών, όπου έπρεπε να βρούμε φωτογραφίες από τη γέννηση μέχρι σήμερα και να γράψουμε λεζάντες, δημιουργώντας έτσι ένα άλμπουμ με φωτογραφίες.Πολλά άλμπουμ που έφτιαξαν τα παιδάκια ήταν υπέροχα και με πρωτότυπα εξώφυλλα. Έδειξαν σε κάθε ομάδα ξεχωριστά τις φωτογραφίες τους, εξηγώντας που βρίσκονται και τι κάνουν. Όλοι έδειξαν πραγματικό ενδιαφέρον και μάλιστα έκαναν πολλές ερωτήσεις!
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου