Πώς πέρασαν τη μέρα τους τα αγαπημένα μου δευτεράκια; Παίρνω μία βαθιά ανάσα για να εξιστορήσω όλα αυτά που κάναμε στην τάξη μας χθες και σήμερα. Έχουμε ήδη μπει σε ένα νέο κεφάλαιο πολύ ενδιαφέρον "Τι βιβλίο είναι αυτό;" και ασχολούμαστε με τα λεξικά, τα οποία έτυχαν πολύ ζεστής υποδοχής από τα παιδιά, καθώς φέτος θα κάνουμε μία πιο συστηματική μελέτη τους. Η αλήθεια είναι πως δεν μπήκαμε ακόμα στο βιβλίο γιατί μας άρεσε πολύ να ψάχνουμε στο λεξικό και να βρίσκουμε λεξούλες και φυσικά επεκτείναμε τη δραστηριότητα και στο σπίτι με τους γονείς μας.
Το κάθε παιδάκι λοιπόν, πήρε το λεξικό του, το ξεφύλλισε και είχε μία πρώτη γνωριμία μαζί του. Εξηγήσαμε πώς γράφεται η κάθε λεξούλα και μάθαμε τον τρόπο που μπορούμε να βρίσκουμε γρήγορα λέξεις, χωρίς να ψάχνουμε πολλή ώρα, χρησιμοποιώντας το χρωματιστό ευρετήρι στο πλάι της σελίδας, όπου είναι χρωματισμένο το γράμμα από το οποίο ξεκινούν οι λέξεις που υπάρχουν στις σελίδες. Η γνωριμία μας με το λεξικό κράτησε δύο μέρες και οι δραστηριότητες ήταν αρκετές.
Αρχικά έδωσα στα παιδάκια διάφορες λέξεις (η δραστηριότητα αυτή ήταν ομαδική), τις οποίες έγραψα στον πίνακα. Έπρεπε μέσα σε κάποιον προβλεπόμενο χρόνο να βρουν τη σελίδα, όπου ήταν γραμμένη η κάθε λέξη και να τη γράψουν δίπλα, αρχικά στο έγγραφο της ομάδας τους και στη συνέχεια στον πίνακα. Νικήτρια αναδείχθηκε η ομάδα που κατάφερε να βρει όλες τις σελίδες, στις οποίες υπήρχαν γραμμένες οι λέξεις. Η δραστηριότητα τους άρεσε πολύ και το ψάξιμο δεν τελείωνε με τίποτα! Στη συνέχεια έδινα τον ορισμό μίας λέξης και τα παιδιά αναζητούσαν τη λέξη της οποίας είχαν ακούσει την περιγραφή.(Για παράδειγμα: Μεταφέρει επιβάτες και ταξιδεύει στα σύννεφα...Τι είναι;). Μία άλλη δραστηριότητα ήταν ότι ζητούσα να μου βρουν μία λεξούλα στο λεξικό, τώρα όμως ανέφεραν τι μέρος του λόγου είναι, ποια είναι η αρχική λέξη της σελίδας, ποια η τελευταία καθώς και σε ποια σελίδα βρίσκεται. Μετά ζητούσα να μου βρουν μία λέξη με όσο το δυνατόν λιγότερα ξεφυλλίσματα!! (Λίγο δύσκολο, αλλά κάποια παιδάκια μπορούν να το πετύχουν!). Επιπλέον γνωρίσαμε και τους θεματικούς πίνακες του λεξικού μας(το λεξικό μας περιλαμβάνει πολλούς θεματικούς πίνακες σχετικούς με κάποιο θέμα-ζώα....) . Κοιτούσαμε πολύ προσεκτικά τους πίνακες, κλείναμε το λεξικό και αναφέραμε όσες περισσότερες λεξούλες μπορούσαμε να θυμηθούμε, σχετικές με τον πίνακα!
Σήμερα αποφασίσαμε να φτιάξουμε το λεξικό της τάξης μας. Έγραψα τα 24 γραμματάκια σε χρωματιστές σελίδες και τις μοίρασα στα παιδιά. Επειδή όμως έχω λιγότερους μαθητές, κάποια παιδάκια ανέλαβαν από δύο γράμματα. Αμέσως ξεκίνησαν να γράφουν όποια λεξούλα επιθυμούσαν από το γράμμα που τους είχε ανατεθεί, προσέχοντας όμως να μη χαλούν την αλφαβητική σειρα. Δίπλα στη λεξούλα τους έγραφαν το μέρος του λόγου στο οποίο ανήκε η κάθε λέξη και τη σελίδα. Η δραστηριότητα αυτή στόχο είχε να μάθουν τα παιδάκια να διαβάζουν προσεκτικά τη λέξη και τον ορισμό της, κάθως μετά έπρεπε να απαντήσουν σωστά στις ερωτήσεις μου δίνοντας ένα δικό τους ορισμό για κάθε λέξη. Όταν τελείωσαν, μαζέψαμε όλα τα χρωματιστά φύλλα και ακολούθησε η διαδικασία της βιβλιοδεσίας. Δημιουργήσαμε το εξώφυλλο του λεξικού μας και το οπισθόφυλλο. Κάποιο παιδάκι έβαλε τα φύλλα σε αλφαβητική σειρά, βάλαμε το εξώφυλλο χρωματισμένο και πολύχρωμο και συρράψαμε το όμορφό μας λεξικό!
Αφού παίξαμε με τις λέξεις σκεφτήκαμε να φτιάξουμε όμορφα βιβλιαράκια προπαίδειας ατομικά για κάθε παιδάκι.Πήραμε χρωματιστές σελίδες, τις τσακίσαμε στη μέση και βάλαμε τη μία μέσα στην άλλη. Στη συνέχεια συρράψαμε και αρχίσαμε να γράφουμε τις προπαίδειες που έχουμε μάθει μέχρι τώρα, αφήνοντας κενές τις σελίδες για τις προπαίδειες που δεν έχουμε μάθει ακόμα, αλλά θα μάθουμε στη συνέχεια εμπλουτίζοντας έτσι το μικρό βιβλιάριό μας. Η δραστηριότητα άρεσε πολύ στα παιδιά και τα δημιουργήματα τους ήταν υπέροχα!Δείτε πώς τα κατασκεύασαν!
Στη Μελέτη Περιβάλλοντος ανοίξαμε ένα νέο κεφάλαιο που είναι αυτό των ζώων. Με τα παιδάκια επεξεργαστήκαμε τις πληροφορίες του βιβλίου, τα κατηγοριοποιήσαμε ανάλογα με τον τρόπο που κινούνται, μιλήσαμε για τις ανάγκες τους και βρήκαμε μάλιστα πολλά κοινά ανάμεσα σε αυτά και στους ανθρώπους, αναφορικά με την πορεία της ζωής τους που είναι εξελικτική και τα κυριότερα στάδια της ανάπτυξής τους. Διαβάσαμε το υπέροχο κείμενο " Τα πελεκανάκια" και το παραλληλίσαμε με τα πρώτα δικά μας βήματα για τη ζωή και τη φροντίδα των γονιών σε κάθε προσπάθειά μας. Στη συνέχεια έδωσα στα παιδάκια μικρές εικόνες από διάφορα ζώα, τα ζωγράφισαν και τα κόλλησαν στο σημείο που έδειχνε τον τρόπο με τον οποίο μετακινούνται (τετράποδα, πτηνά, έντομα, ψάρια). Η Μελέτη μας στο κεφάλαιο με τα ζώα περιλαμβάνει αρκετές δραστηριότητες, τις οποίες θα ολοκληρώσουμε τις συνεχείς εβδομάδες με την κατηγοριοποίηση των ζώων ανάλογα με την τροφή τους και την ευαισθητοποίηση για τα ζωάκια που κινδυνεύουν με εξαφάνιση.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου